بعد از پایان "جنگ تحمیلی" و پیروزیهای قدرتمندانه " نیروی هوایی" ارتش جمهوری اسلامی ایران بر ارتش متجاوز عراق در هوا، " نیروی هوایی" مورد توجه قرار گرفت و تجهیز این یگان به سلاحهای جدید و روز دنیا را در دکترین دفاعی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار کرد. این توجه و تجهیز قوا تا جایی پیشرفت که کارشناسان نظامی و طراحان را واداشت تا در تمام زمینهها وارد عرصه شده و " نیروی هوایی" را از همه لحاظ توانمند و خودکفا کنند. به همین دلیل تمامی متخصصان دست به کار شدن و تمامی موشکها و تجهیزات هواپیماها و بالگردها را تعمیر کرده یا آن قطعه را با قطعه جدید که ساخت کشور بود جایگزین کردند.
متخصصان در زمینه طراحی هواپیما و بالگرد نیز دست از تلاش برنداشته و طراحی هواپیماهای جدید و تولید آنها را در دستور کار خود قرار دادند. این امر تا به آنجا پیشرفت که منجر به طراحی و ساخت هواپیمای "جنگنده صاعقه" که اولین هواپیمای جنگنده بمبافکن ایرانی بود شد و بعد از آن هم هواپیمای " آذرخش" که کاربرد هم جنگی و هم آموزشی دارد تولید وساخته شد. در مدت بعد از پیروزی انقلاب انواع هواپیماهای جنگنده در قالب کاربریهای مختلف اعم از شکاری، بمب افکن و آموزشی ساخته و تحویل یگانهای مربوطه شده است. آخرین هواپیمای جنگنده ساخت شده " نیروی هوایی" ایران؛ هواپیمای رادار گریز " قاهر 313 " است که در سال 1390 از آن رونمایی شد و دراختیار " نیروی هوایی" قرار گرفت.
در رتبهبندی ارتشهای کشورهای مختلف عواملی همچون میزان هزینههای صرف شده برای تجهیز قوای نظامی، تعداد تجهیزات و ادوات در اختیار یگان،معیشت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتیهای جنگی و زیردریاییها، تعداد هواپیماها و هلی کوپترها، تعداد تانکها و نفربرها و شرایط جغرافیایی حاکم بر کشور مورد نظر و مواردی از این دست نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و موسسه " گلوبال فایرپاور " نیز بر همین اساس کشورهای مختلف دنیا را در بعد نظامی رتبهبندی کرده؛ البته شرایط ایران در این رتبهبندی مقداری متفاوت است.