این روزها نامه‌های فراوانی از گله‌مندی معیشت و بیکاری داریم/

این روزها نامه‌های فراوانی از گله‌مندی معیشت و بیکاری داریم/ مسئولان بدانند باید معیشت مردم حل شودآیت‌الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به برپایی مراسم‌های ایام فاطمیه اظهار داشت: حوزه نیازمند ایجاد رشته‌های علمی است چراکه در آن افرادی برای مناظره تربیت می‌شوند که نمونه آن شیخ صدوق است که مهاجرت را برای تبلیغ برگزیده بود و این حرکت باید الگو برای حوزویان باشد و با هجرت خود دین را تبلیغ و با انحرافات مبارزه کنند. 

وی در ادامه برپایی مجالس عزاداری ایام فاطمیه را مدنظر قرار داد و گفت: همه‌ کسانی که این مجالس را برپا می‌کنند باید مجالس‌شان پرشور باشد. 

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: برخی از مسئولان می‌گویند که مردم باید شاد باشند، ما هم می‌گویم باید مردم شاد باشند ولی با شکم گرسنه و دیدن جوان بیکار چگونه می‌شود شاد بود؟ 

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: به تمام مسئولان هر دوره این توصیه‌ها را کرده و می‌کنیم اما وقتی رهبری نظام می‌گوید، "گاهی وضعیت مردم را می‌بینم شرمنده می‌شوم" چطور بعضی‌ها احساس شرمندگی نمی‌کنند؟ مسئولان نظام اسلامی به نصایح خیرخواهانه توجه کنند و با وحدت و همدلی مشکلات مردم را برطرف سازند.



رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ آغاز شد

رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ آغاز شد

 امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش پس از اعلام رمز "یا زهرا" و صدور فرمان آغاز مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ در بندر عباس، در جمع خبرنگاران حاضر و جزئیات این رزمایش را تشریح کرد.






 

تسبیحات فاطمه


فلزکاری با طرح خطاطی از نام فاطمه در تهران

در سال های اول ازدواج علی پول کمی کسب می‌کرد. او از چاه آب می‌کشید و مزارع دیگران را آبیاری می‌کرد. فاطمه نیز خود خدمتکاری نداشت و خود غلات را با دست آسیاب می‌کرد و بر اثر کار دستانش تاول زده بود. روزی علی خبر دار می‌شود که پیامبر چند برده دریافت کرده‌است. علی فاطمه را می‌فرستد تا یکی از این برده‌ها را از پدرش دریافت نماید. فاطمه پیش پدر می‌رود اما در خود این را نمی‌بیند که چنین درخواستی نماید. سرانجام علی خود به همراه فاطمه راهی منزل پیامبر می‌شود، اما در خواست او از طرف پیامبر رد می‌شود. پیامبر به آنها گفت که «او نمی‌تواند اجازه دهد که اصحاب صفه از گرسنگی رنج بکشند» و «من باید برده‌ها را بفروشم و پول آنها را صرف کمک به آنها کنم». پیامبر در عوض تسبیحی که به تسبیح فاطمه زهرا معروف است را به زوج جوان می‌آموزد. گویند علی هیچگاه پیش از خواب، گفتن این تسبیح را ترک نمی‌کرد.[۷] جعفر صادق امام ششم شیعیان دربارهٔ تسبیح فاطمه زهرا گفته است: «چون به خوابگاه خود رفتی، سی و چهار بار الله اکبر، سی و سه بار الحمد لله و سی و سه بار سبحان الله بگو و آیة الکرسی و دو سوره معوذتین را با ده آیه اول سوره صافات و ده آیه از آخرش بخوان.[۷]

افراد شجاع

ویژگی‌های شخصیتی افراد شجاع

۱- افرادی که رفتارهای شجاعانه‌ای دارند نسبت به سلامتی دیگران حساسند

پژوهشگران دو ویژگی دلرحمی و همدلی را متغیرهای اصلی موجود در شخصیت همه افراد شجاع می‌دانند. افرادی که زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا فرد یا افرادی را که هم اکنون با خطر مرگ مواجهند نجات دهند، ماهیتاً افرادی هستند که به سلامتی و امنیت دیگران بسیار توجه دارند. پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت نیز دریافت افرادی که تمایل به رفتارهای شجاعانه دارند سطوح بسیار بالایی از همدلی و غمخواری را در خود دارند. افراد شجاع توجه و نگرانی خاصی نسبت به افراد دیگر دارند و قادرند نیازمندی‌ها و احساس دیگران را به راحتی درک کنند.

۲- افراد شجاع درک بسیار خوبی از اطرافیان خود دارند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افراد شجاع علاوه بر داشتن حس همدلی و مراقبت به راحتی می‌توانند افراد دیگر را درک کنند و به عبارت ساده‌تر دنیا را از دیدگاه آن‌ها ببینند. این بدان معنا نیست که تمامی مشکلات و رنج‌های دیگران را به عهده بگیرند بلکه وقتی با موقعیتی مواجه می‌شوند که در آن فردی نیاز به کمک دارد، به سرعت می‌توانند خود را در همان موقعیت تصور کنند و دقیقاً کاری انجام دهند که اگر خودشان در آن موقعیت بودند احتمالاً انجام می‌دانند.

 ۳- افراد شجاع معمولاً اشخاصی شایسته و با اعتماد به نفس هستند

داشتن قدرت همدلی با دیگران تنها عامل نجات افراد از مخمصه‌ای که در آن گیر کرده‌اند نیست، بلکه داشتن مهارت نیز بسیار اساسی است. پژوهشگران می‌گویند افرادی که شجاعانه رفتار می‌کنند اغلب اعتماد به نفس بالایی نسبت به توانایی‌های خود دارند. وقتی آن‌ها با بحرانی مواحه می‌شوند، باوری درونی به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که می‌توانند این بحران را به صورت موفقیت آمیزی خاتمه دهند. بخشی از این اعتماد به نفس ریشه در توانمندی و مهارت‌های مدیریت استرس آن‌ها دارد.

۴- افراد شجاع جهت‌گیری اخلاقی قوی دارند

با استناد به پژوهشی که زیمباردو و فرانکو بر روی افراد شجاع انجام دادند می‌توان گفت این افراد دو ویژگی بسیار اساسی دارند که کلاً آن‌ها را از افراد معمولی متمایز می‌کند: افراد شجاع برحسب ارزش‌های خود زندگی می‌کنند و اینکه برای حفظ این ارزش‌ها نیز خود را به هر خطری می‌اندازند. 

۵- داشتن توانمندی و آموزش کافی نیز می‌تواند تفاوت‌هایی را ایجاد کند

واضح است که داشتن آموزش کافی و توانایی بدنی برای مواجهه با بحران‌ها نیز می‌تواند در شجاعانه رفتار کردن افراد تاثیر گذار باشد. مواقعی وجود دارد که برای نجات کسی یا پایان دادن به بحرانی نمی‌توان دقیقاً تشخیص داد که به چه میزان قدرت بدنی یا دانش فنی نیاز وجود دارد، که در اینجا معمولاً افراد از نشان دادن هرگونه عکس‌العملی نسبت به بحران عاجز خواهند بود و اتفاقاً اتخاذ چنین رویه‌ای درست است.  افراد آموزش دیده و توانمند، مانند افرادی که به کمک‌های اولیه آشنایی دارند و مجرب هستند، بیشتر آماده‌اند تا در مواقع ضرورت از توانایی‌های خود استفاده کنند. بنابراین، همانطور که گفته شد توانایی و داشتن آموزش کافی نیز می‌تواند در بروز رفتارهای شجاعانه تاثیر بسیاری داشته باشد.

۶- افراد شجاع معمولاً ترسی به دل خود راه نمی‌دهند

فردی که وارد خانه‌ای که در آتش می‌سوزد می‌شود و جان کسی را نجات می‌دهد صرفاً یک فرد شجاع و استثنایی نیست؛ وی علاوه بر آن ترسی به دل خود راه نمی‌دهد. پژوهشگران معتقدند که افراد شجاع ماهیتاً مثبت می‌اندیشند و همین ویژگی‌ است که باعث واکنش آن‌ها می‌شود و در حین اقدام قویاً اعتقاد دارند که کار خود را با موفقیت به اتمام خواهند رساند. افراد بسیاری هستند که با وجود داشتن ویژگی‌های دل رحمی و مراقبت و توجه به دیگران، همین که با مشکل یا خطری مواجه می‌شوند خود را کنار می‌کشند. اما ویژگی نترسی و جسارت است که در این لحظه تفاوت ایجاد می‌کند و افرادی که این توانایی را دارند از خطر روی بر نمی‌گردانند. 

۷- افراد شجاع برای رسیدن به اهداف خود پشتکار بالایی دارند

استمرار داشتن و پشتکار ویژگی بسیار بارز دیگری است که افراد شجاع دارند. در سال ۲۰۱۰ پژوهشی انجام شد و محققان دریافتند افراد شجاع به احتمال بسیاری به حوادث تلخ و ناگوار با دید مثبتی می‌نگرند. هرگاه آن‌ها با بیماری مهلکی مواجهه می‌شوند بیشتر بر نکات مثبت آن تمرکز دارند و سعی می‌کنند خود را نبازند و تا دقایق واپسین به مقاومت ادامه دهند.

در انتها باید گفت که تصمیم بر انجام اعمال شجاعانه انتخابی است که بسیاری از ما می‌توانیم اتخاذ کنیم. با درک اینکه شجاعت یک ویژگی طبیعی انسانی است و صرفاً مختص افراد محدودی نمی‌باشد، درمی‌یابیم هرکسی می‌تواند این امکان را به خود بدهد تا امور شجاعانه‌ای انجام دهد، و این همان چیزی است که زنو فرانکو و فیلیپ زیمباردو به آن دست یافتند: «شجاعت را می‌توان آموخت».

عروس دریایی

ساختار عروس دریایی

این موجودات دارای ساختار زیبایی هستند، به همین جهت عروس دریایی نامیده می‌شوند. عروس دریایی، در اعماق متوسط دریا زندگی می‌کند و بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر قطر دارد و بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی دارد. قطر بدن در مرکز چتر و در حاشیه لبه‌ها، نازک است و تعدادی تانتاکول در لبه دارد.

دهان چهار گوش در قسمت وسط بدن قرار دارد که به یک حلق لوله‌ای با مقطع ۴ گوش وصل می‌شود و انتهای حلق به معده ختم می‌گردد که دارای ۴ جیب شعاع است. معده چهار قسمتی است و از این قسمتها، لوله‌های گوارشی یا معدی منشا گرفته و به صورت مجرای شعاعی حلقوی قرار گرفته و مواد غذایی را به قسمتهای مختلف می‌رسانند. در اطراف دهان ۴ بازوی دهانی وجود دارد. در لبه چتر عروس دریایی، تعداد ۸ عدد برآمدگی به فواصل مناسب با هم قرار دارند که این برآمدگی‌ها دارای ساختار حسی هستند و حاوی ذرات شعاعی یا استاتولیتها بوده و نیز ۲ چشم ساده در جدار عضو تعادلی خود دارند.

حداقل دو شبکه عصبی وجود دارد که یکی از آنها تمامی سطح روی و زیر چتر و تانتاکولها را عصب‌دار کرده و جریانات عصبی را به آرامی منتقل می‌کند و در تنظیم حرکات موضعی و متمرکزی نظیر تغذیه دخالت می‌کند. دومین شبکه عصبی، به نواحی زیر چتر محدود شده و جریانات عصبی را به سرعت منتقل می‌کند و باعث تنظیم انقباضات چتر هنگام شنا می‌شود.

تولید مثل عروس دریایی

چرخه زندگی در اورلیا شامل دو مرحله جنسی و غیر جنسی است. در ضمن جنسها جدا از هم هستند. در تکثیر جنسی، دو جنس نر و ماده اسپرم و تخمک خود را داخل آب رها نموده و پدیده باروری در داخل آب انجام می‌پذیرد. محل قرارگیری گنادها نیز در داخل و جدار درونی بدن قرار دارد. پس از پدیده رسیدگی، گامتهای نر و ماده به داخل معده ریخته و از آنجا به دهان و سپس به داخل آب رها می‌شوند. گاهی اوقات عمل باروری تخمکها با رهاسازی اسپرم در داخل آب و انتقال آن از راه آب ورودی به حفره دهانی انجام می‌پذیرد.

در مرحله جنسی، غدد جنسی نعل اسبی شکل، به تعداد ۴ عدد در قسمت زیر چتر در کنار کیسه‌های معدی قرار دارند و از قسمت بیرون اورلیا می‌توان آن را دید. در مدوز نر یا اورلیای نر، اسپرمها از غدد تناسلی آزاد شده، وارد حفره گوارشی شده و از راه دهان در آب دریا آزاد می‌شوند و در جستجوی مدوز ماده خواهند بود.

اسپرمها از طریق دهان اورلیای ماده، وارد حفره گوارشی شده و در آنجا با تخمکهای آزاد شده از غدد جنسی ماده ترکیب می‌شوند. لقاح که صورت گرفت، تخمهای حاصل از لقاح، حفره گوارشی را ترک کرده و در کیسه‌های پرورشی مخصوصی که در شیار بازوها بوجود می‌آید، جای می‌گیرند.

تخمها بعد از طی مراحل رشد و نمو، هر کدام به صورت لاروی مژک‌دار درمی‌آیند و سپس این قسمت را ترک کرده و به صورت وارونه روی سطح سخت دیگر متصل می‌شوند. در این حالت لارو، مژکها را از دست داده و ساکن می‌شود و حدود ۱۲ سانتیمتر اندازه دارد و در این حالت به صورت پولیپ است.

لارو بدون مژک ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها به این شکل باقی بماند. در اواخر پاییز و با شروع سرما، پولیپ رشد کرده و بطور عرضی تقسیم می‌شود، قطعه قطعه شده و قطعات عمیق‌تر می‌گردند و پولیپ به صورت مجموعه‌ای از قطعات نعلبکی شکل درمی‌آید که لبه آنها دندانه‌دار است و این قطعات بوسیله لوله مرکزی با هم ارتباط دارند.

به تدریج قطعات از هم جدا شده و یکی پس از دیگری، پولیپ را ترک کرده و مدوزهای تقریباً ۸ لبی شناور را بوجود می‌آورند که این مدوزها رشد کرده و مدوز بالغ را ایجاد می‌کنند و هر کدام زندگی مستقل خود را به صورت یک عروس دریایی، ادامه می‌دهند.

در عروس‌های دریایی ماه‌وش تخم‌ها در شکاف‌ها یا درزهای بازوی دهانی که تشکیل نوعی مکان به نام حفره یا اتاق تخم می‌دهند قرار می‌گیرند و پس ازطی مراحل تکامل رشد به یکباره از تخم خارج می‌شوند.

تخمها پس از باروری شکل لاروی به خود گرفته که دراین زمان به آن Planula می‌گویند. این لاروها دراین مرحله برروی سطوح سخت قرار می‌گیرند که اصطلاحا Settle می‌گویند. دراین مرحله به هریک از Planula یک Polyp می‌گویند. دراین حالت شکل هر Polyp به صورت یک فنجان و دارای یک پایه و بازوچه‌های تغذیه‌ای (Tentacles) و دهانی در روی سر می‌باشد. بعد از گذشت مدتی از رشد، پولیپها شروع به تکثیر غیرجنسی به وسیله بندبندسازی و باریک شدگی‌ می‌نمایند که به این پدیده شکوفایی می‌گویند.[۱]

به هر یک از این بندها اصطلاحا یک Scyphistoma گفته که تعداد زیادی از این Scyphistoma به آرامی رشد نموده و ژله‌های نابالغ Ephyrae را تولید می‌نمایند. این مرحله از رشد ادامه یافته و هر عروس دریایی به یک عروس دریایی بالغ به نام Medusa تبدیل می‌گردد. گاهی پدیده شکوفا شدن در مرحله Medusa اتفاق افتاده که به آن کلونی Medusa نام می‌نهند.