متروی پکن

 

متروی خط دوی پکنمترو

پکن با ۸ خط، ۲۰۰ کیلومتر، ۱۲۳ ایستگاه و جابه‌جایی روزانه ۳٫۵۶۵ میلیون نفر قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین خطوط در چین است و از نظر مسافت بعد از شانگهای مقام دوم را دارد. در ۲۲ اوت ۲۰۰۸، رکورد ۴٫۹۲ میلیون نفری آن به ثبت رسید. از آن جایی که شبکه موجود جوابگوی ترانزیت سنگین شهر نیست، به سرعت رو به گسترش است. اولین سیستم حمل و نقل سریع و مدرن در چین مربوط به قطار زیرزمینی پکن است که در سال ۱۹۶۹ آغاز و در ۱۹۸۱ بدون دعوت رسمی به روی عموم گشوده شد. ناگفته نماند، مترو نانجینگ (۱۹۵۸- ۱۹۰۷) از لحاظ قدمت اولین قطار شهری در این کشور بوده است.

کدام‌یک قوی‌تر است، ببر بنگال یا شیر سلطان؟

ببرها و شیرها هردو به یک خانواده تعلق دارند، اما جدای از شکل ظاهری، رفتار اجتماعی آنها بسیار متفاوت است. ببرها انفرادی زندگی می‌کنند و به شکار می‌روند، درحالی‌که شیرها گروهی زندگی می‌کنند و به شکار می‌روند.
برخلاف تصور عموم مردم، ببرها جثه و قدرت بیشتری نسبت به شیرها دارند. در آن میان، ببرهای سفید بنگال به خاطر یک جهش ژنتیکی، رنگ سفید و جثه بزرگ‌تری نیز نسبت به ببرهای معمولی پیدا کرده‌اند. متاسفانه فقط چند صد قلاده از ببرهای سفید باقی مانده که اغلب آن‌ها در مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش زندگی می‌کنند

حافظه و یادگیرى در ماهی‌ها

بیش از ۱۲۵ نوع ماهى طلایى در دنیا وجود دارد. این تنوع حاصل تولیدمثل انتخابى موفق آنهاست که به هزاران سال قبل، زمانى که این ماهى براى نخستین بار به وسیله چینى ها مورد آموزش قرار گرفت، باز مى گردد. در واقع ماهى طلایى از قبل چیزى در مورد چگونگى موفقیت خود نمى دانست. باور عام بر این است که هیچ ماهى طلایى نمى تواند چیزى که چند ثانیه قبل به وقوع پیوسته است را به یاد بیاورد. بنابراین براى ماهى طلایى که در یک آکواریوم یا دریاچه شنا مى کند، هیچ مسیرى آشنا نبوده و انگار براى نخستین بار است که از آنجا عبور مى کند. چرا که فرض بر این است آنها نمى توانند آخرین مسیر شناى خود در آکواریوم یا دریاچه را به یاد بیاورند.آیا ماهى ها داراى حافظه اند؟ و چگونه مى توان نشان داد که آنها داراى حافظه اند؟ یا اینکه چگونه مى توان این مسئله را در مورد دیگر موجودات به اثبات رساند؟
به وضوح مى دانیم که «فندق شکن کلارک» داراى حافظه اى عالى است. این پرنده که در جنوب غربى آمریکا زندگى
مى کند معمولاً مقدارى غذا براى زمستان خود ذخیره مى کند. با فرا رسیدن پائیز، هر پرنده نزدیک به
۳۳ هزار دانه کاج جمع آورى مى کند. او سپس نزدیک به ۷ هزار سوراخ مخفى ایجاد کرده و در هر یک از آنها نزدیک به ۴ تا ۵ دانه مخفى مى کند. حافظه این جانور بسیار خوب بوده و قادر است پس از گذشت چند ماه محل دقیق این ۷ هزار مخفیگاه را به یاد بیاورد. او به راحتى سوراخ ها را پیدا کرده، مى کند و از دانه هاى ذخیره شده در آن براى گذران زمستان خود استفاده مى کند. بنابراین هیچ کس نمى تواند در اینکه این پرنده حافظه بسیار خوبى دارد شک و تردیدى داشته باشد
آیا انسان نیز قادر به انجام چنین کارى است؟ در حقیقت افراد کمى مى توانند چنین کارى را انجام دهند، به استثناى
«هیرویوکى گوتو» از دانشگاه «کیو» در توکیو. «هیرویوکى» در فوریه سال
۱۹۹۵ توانست محل ۴۲ هزار و ۱۹۴ سوراخ را به درستى نشان دهد.
«
جاناتان لاول» از انستیتوى تحقیقات دریایى دانشگاه «پلى موت» پس از بررسى هاى بسیار قانع شد که تعدادى از ماهى ها نیز داراى حافظه هستند. او موفق شد یک ماهى را براى شنا به سمت صدایى مشخص آموزش دهد. در واقع او توانست نشان دهد که اگر یک ماهى را آموزش داده و سپس او را به داخل آب هاى آزاد رها کنیم این ماهى با شنیدن صداى مخصوص غذا خوردن که نسبت به آن آموزش هاى لازم را دیده است، به سمت صدا بازگشته و به دنبال غذا مى گردد.«کالم براون» از انستیتوى زیست شناسى جمعیت و جانورى «سل» در دانشگاه ادینبورو ماهى قزل آلاى رنگین کمان کوئینزلند را مورد بررسى قرار داد. او ماهى اى را که آکواریوم محل زندگى خود را به خوبى مى شناخت با ماهى اى که جدیداً به داخل آکواریوم انداخته شده بود، مورد مقایسه قرار داد. در ادامه او داخل آکواریوم تورى که سوراخى در وسط آن تعبیه شده بود، قرار داده و شروع به حرکت دادن این تور در داخل آکواریم کرد. ماهى اى که با محیط آکواریوم کاملاً آشنا بود به راحتى از سوراخ وسط تور فرار کرد اما ماهى دیگر در داخل تور گیر افتاد. از نظر «براون» از آنجا که ماهى اول محیط داخل آکواریوم را به خوبى مى شناخت تور براى او یک محیط غیرآشنا بوده و سعى مى کرد هرچه سریع تر خود را به محیط آشنا و بدون خطر قبلى برساند. این آزمایش،
۱۱ماه بعد نیز تکرار شد و ماهى اى که آکواریوم محل زندگى خود را خوب مى شناخت پس از گذشت ۱۱ ماه باز هم مى توانست به راحتى از سوراخ وسط تور فرار کند.

به عبارت دیگر
۱۱ ماه چیزى در حدود یک سوم از طول زندگى ۳ساله این ماهى است. ۱۱ ماه مدت زمان زیادى است که یک ماهى بتواند حادثه اى که فقط یک بار برایش اتفاق افتاده را به خاطر بسپارد. ۱۱ ماه براى این ماهى معادل ۲۵ سال براى انسان است. آیا شما حادثه اى که ۲۵ سال قبل برایتان به وقوع پیوسته را به خوبى به یاد دارید؟


«یوئیچى اودا» از دانشگاه اوزاکاى ژاپن سالیان سال را وقت بررسى حافظه در ماهیان طلایى کرده است. و در حال حاضر قانع شده که ماهى طلایى داراى حافظه است. تعدادى از ماهى هاى طلایى هنگامى که کسى داخل اتاق شروع به حرکت مى کند به سمت شیشه آکواریوم حرکت مى کنند. این ماهى ها این درک را یافته اند که حرکت انسان مى تواند به معناى غذا یا حداقل چیزى براى آنها باشد. به عبارت دیگر مى توان گفت که از نظر ماهى هاى طلایى حضور انسان در اتاق مساوى با غذا است. این رفتار «یادگیرى شرکت پذیر» (associative learning) نامیده مى شود. در واقع ماهى حضور انسان را با غذا مرتبط مى داند.

ماهى ها همچنین داراى «یادگیرى اجتماعى» هستند. بدین معنا که آنها با مشاهده ماهى هاى دیگر چیزى را یاد مى گیرند. ماهى ها در یادگیرى اجتماعى بسیار عالى عمل مى کنند زیرا چندین گونه از ماهى ها بسیار اجتماعى هستند. براى ماهى ها بقا اهمیت زیادى دارد و به همین دلیل مدت زمان زیادى را صرف توجه و دقت در کارهایى مى کنند که همنوعانشان در حال انجام آنها هستند. تعدادى از ماهى ها مى توانند موسیقى یاد بگیرند. یادگیرى موسیقى براى آنها بسیار حائز اهمیت است چرا که باید بتوانند صداهاى مختلفى که در محیط زیست شان به گوش مى رسد را از یکدیگر تشخیص دهند. «آوا چیس» از انستیتوى «رولان» براى مدتى با کمک اسپیکرهاى نصب شده درون آکواریوم براى ماهى ها موسیقى جاز پخش کرده و پس از پخش موسیقى به آنها غذا مى داد. پس از مدتى که ماهى ها به این وضعیت عادت کردند، «چیس» نوع موسیقى را عوض کرده و در ادامه مشاهده کرد که ماهى ها از آمدن به وسط آکواریوم اجتناب مى کنند. تعدادى از افراد معتقدند ماهى هاى طلایى که آنها را در آکواریوم خانه خود نگهدارى مى کنند قیافه آنها را مى شناسند چرا که با نزدیک شدنشان به آکواریوم ماهى ها به شیشه آکواریوم نزدیک مى شوند اما با مشاهده یک فرد غریبه فرار کرده و براى مدت یک ساعت یا بیشتر در گوشه اى از آکواریوم مخفى مى شوند. عده اى نیز ادعا مى کنند ماهى هاى طلایى آنها پس از آنکه در یک ساعت بخصوص به آنها غذا داده اند زمان غذاى خود را به خاطر سپرده و سر همان ساعت در وسط آکواریوم دیده مى شوند. این مسئله بسیار هیجان انگیز و احساس برانگیز است. چرا که مى بینیم هیچ چیز را نمى توان مثل غذا یافت که آنها از نظر ژنتیکى براى خوردن آن برنامه ریزى شده باشند.

نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور امام زمان عج

نوشته زیر مجموعه ای از نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور حضرت حجه ابن الحسن العسگری را مورد بررسی قرار داده است انشاالله که دیدگان همه منتظران به نواده پاک رسول (ص) روشن گردد این مطالب برگزیده ای از سایتهای مختلف و منابع مهدویت است.

ـ بشارت آیه الله العظمی بهجت : اشاره مستقیم و بشارت صریح آیه الله العظمی بهجت در جمعی در مورد نزدیکی ظهور امام زمان (عج) که فرمودند : “ تا کنون به جوانان بشارت می دادید که منتظر باشید ظهور مولایتان را خواهید دید اینک ( ظهور آنقدر نزدیک شده است که ) به سالخوردگان و پیران هم بشارت دهید که ظهور را خواهید دید . ” بسیاری از منتظران و شیفتگان ولی عصر (عج) را سرشار از شور و شوق ظهور نموده است و برای آنها دلیلی محکم و برهانی قاطع در یقین به نزدیکی ظهور ایجاد کرده است .

ـ امیر عبدالله در عربستان : یکی دیگر از نشانه های ظهور قتل فرمانروای عربستان بنام عبدالله می باشد که در ماه ذی الحجه روی خواهد داد . امام صادق در این زمینه می فرماید : هرکس برای من مرگ عبدالله را تضمین کند من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم همچنین از آن حضرت روایت شده است که : زمانیکه مردم در سرزمین عربستان در حال وقوف می باشند سواری با شتر سبک سیر به آنجا وارد می شود و مرگ خلیفه را خبر می دهد و با مرگ او فرج آل محمد و گشایش کار تمام مردم فرا می رسد . بحار 52 ص 210 و 240

سفیانی در آستانه کودتا : امام محمد باقر (ع) : سفیانی و حضرت قائم در یک سال قیام می کنند . ( بحارالانوار ج 52 ص 240) یکی از علامات حتمیه ظهور قیام فردی به نام سفیانی که همزمان با سید خراسانی در ماه رجب در سوریه کودتا نموده و چند کشور همسایه را فتح و سپس به سمت عراق پیشروی می نماید و لشگری برای دستگیری امام زمان (عج) به سوی مکه روانه می سازد که این لشگر در بین مکه و مدینه به زمین فرو می روند و نابود می شوند و … تعدادی از بزرگان در سوریه سفیانی را دیده و ( با همان ) اوصافی که در روایات ذکر شده است او را شناخته اند که با برخی مانند عالم فاضل و متعبد استاد بهلول مصاحبه شده و شرح دیدار به صورت مکتوب و نوار ویدئویی مستند و مکتوب موجود است ( کتاب آیا ظهور نزدیک است؟ و نوار ویدئویی در واحد فرهنگی گل یاس) و برخی دیدارها مانند دیدار امام موسی صدر و شهید چمران نقلی و غیر مستند می باشد . در دیدار استاد بهلول که حدودا 10 سال پیش انجام گرفته است سفیانی با همان ظاهر کریه که در روایات ذکر شده و جزء فرماندهان ارتش سوریه و فردی جاه طلب و میانسال ذکر گردیده است با شدت گرفتن فتنه ها و درگیری ها در منطقه خاور میانه و عراق و لبنان و فلسطین و تحت فشار بودن یهودیان غاصب هر لحظه برای کودتای سفیانی که به نفع صهیونیستها و علیه کشورهای مسلمان صورت می گیرد شرایط فراهم تر می گردد

ـ آغاز مرحله ای که در آن عراق کانون تحولات است : سرزمین عراق در عصر ظهور بر طبق روایات معتبر کانون تحولات بسیار مهمی است و منشا معبر و محل برخورد اکثر قیامهای دوران ظهور است . شیصبانی حاکم ستمگر عراق ( صدام ) در نزدیکی ظهور از این مکان جنگ را آغاز می کند . سفیانی بعد از کودتا در سوریه سرزمین عراق را فتح می کند . سید خراسانی بعد از قیام به سوی عراق حرکت می کند و امام زمان (عج ) نیز بعد از قیام در مکه به سمت عراق پیش می رود و سرانجام پس از پیروزی نهایی مرکز حکومت خود را در کوفه قرار می دهد . در شرایط فعلی نیز لحظه به لحظه عراق به سمت تحولات عظیم و مهم پیش می رود و آنگونه که از روایات ذکر شده است در حال تبدیل شدن به مرکز تحولات جهانی در عصر ظهور می باشد . امام علی در مورد تحولات و فتح عراق در زمان ظهور می فرماید : … قلعه ها را بگشایند عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند در چنین زمانی ظهور صاحب الزمان (عج) را انتظار کشید … حوادث جانکاه و کمرشکنی روی دهد شکافنده ها ( موشک ها ) بشکافند تیزپروازان( هواپیماها) به پرواز درآیند … عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند ( بشاره الاسلام ص74) حضرت در اشاره به خروج سفیانی در نهج البلاغه می فرمایند:  گویا او را می بینم که در شام فریاد برداشته و با پرچم هایش در حول و حوش کوفه می گردد و به اهل کوفه همچون شتر سرکش رو می آورد زمین را از سرهای بریده فرش می کند دهانش گشوده قدمش در زمین سنگین جولانش گسترده و هیبتش عظیم است. به خدا قسم شما را در این طرف و آن طرف زمین پراکنده می کند تا از شما جز به مانند باقی مانده سرمه در چشم باقی نماند این برنامه ادامه دارد تا عرب بر سر عقل آید (نهج البلاغه خطبه 138) در نامه امام زمان به شیخ مفید (ره ):…گروههایی منحرف از اسلام بر عراق تسلط یابند و با کردارهای زشت خود موجب کمبود ارزاق (محاصره اقتصادی) در عراق می شوند.سپس با هلاکت طاغوتی از طواغیت(صدام)این فاجعه بر طرف می شود… (بحارالانوار ج 53 ص 175) اوضاع فعلی عراق نشان می دهد که ما چقدر به ظهور نزدیک شده ایم

ـ فراگیر شدن فساد و فحشا و ظلم : یکی دیگر از نشانه هایی که برای ظهور در روایات ذکر گردیده است فراگیر شدن انواع فساد و فحشا در جوامع انسانی می باشد که در روایات بعنوان علائم غیر حتمیه وارد شده است . رواج انواع فساد جنسی(زنا، همجنسگرایی،برهنگی و …) فساد اقتصادی (ربا،رشوه،گرانفروشی و…) فساد حکومتی(وضعیت فعلی حکومت در تمام جهان) فساد اجتماعی ( فروپاشی بنیان خانواده ها ، اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی و …) در اوضاع کنونی دقیقا منطبق بر فرمایشات روایات و احادیث عصر ظهور می باشد . پوشش 350 کانال فاسد ماهواره که اکثر آنها زشت ترین و فجیع ترین صحنه ها را به راحتی نمایش می دهند و تمام اقشار بخصوص جوانان و نوجوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود دارند و سایتهای مبتذل اینترنت و سی دی ها و فیلمهای مبتذل و فجیع که در سراسر جهان فراگیر شده اند ( حتی در ایران ) و

و سایر نشانه ها به اجمال : به بن بست رسیدن تمام نظریه ها برای سعادت انسان ، رویکرد جهان به معنویت ، شدت یافتن بلاها ، فتنه ها و مشکلات ، شدت یافتن دو جریان حق و باطل، شدت یافتن انتظار در ادیان مختلف و فراگیر شدن نام و یاد مهدی (فراگیر شدن دعای ندبه در سراسر کشور و در هر کوی و برزن ، اقبال و روی آوردن عموم مردم علی الخصوص جوانان به اماکن متبرک به نام امام زمان (عج) خصوصا جمکران بعنوان پایگاه اصلی منتظران و عاشقان ، بحث روز شدن مساله ظهور و امام زمان (عج) در بین مردم ،افزایش قابل توجه رویکرد به مساله مهدویت و ظهور در بین مطبوعات ، صدا و سیما ، سخنرانی ها و … و اقبال به این مساله در حوزه و دانشگاه و در بین فرهیختگان و نخبگان) و ……….

التماس دعا – حسن ستاری ساربانقلی از سایت موعود

از یکی از نزدیکان آقای بهجت سوالی پرسیدند مبنی بر اینکه آیا بشارت بسیار نزدیک بودن ظهور توسط آیت الله بهجت، نوعی وقت تعیین کردن است؟ و ایشان جواب دادند :

خیر، این حقیر خودم در محضر حضرت آیت الله بهجت رسیدم که بعد ازظهر یکی از روزهای تابستان بود و از ایشون سوال کردم که مطالبی رو از شما نقل می‌کنند، فرمودند چه مطالبی را؟ عرض کردم پیرامون بحث ظهور، فرمود چه نقل می‌کنند؟ (این را اولین باره دارم رسمی عرض می‌کنم).

گفتم نسبت به نزدیکی ظهور از شما مطالبی رو نقل می کنند فرمودند که ظهور بسیار نزدیکه مجددا تاکید فرمودند بسیار بسیار نزدیکه عرض کردم خیلی از علائم و وقایع رخ نداده، فرمودند که برای خداوند سبحان، خداوند متعال کاری ندارد که همه علائم و واقایع رو در یک شب جمع بکند و راه رو برای ظهور حجتش حجت حق فراهم آورد و هموار کند

حجرالاسود

حجرالاسود یا سنگ سیاه، از اجزای بسیار مقدس مسجد الحرام است که به عقیده مسلمانان سنگ مقدسی فرستاده شده از بهشت است و توسط ابراهیم و اسماعیل در کعبه قرار داده شده‌است.[۱۳] این سنگ در یک قاب ۳۰ سانتیمتری از جنس نقره و در رکن اسود کعبه در ارتفاع ۱٫۵ متری از سطح زمین قرار دارد.

این سنگ مقدس، پیش از اسلام و پس از آن همواره مورد توجه بوده‌است و در شمار عناصر اصلی کعبه‌است. به لحاظ همین تقدس، محمد آن را نگاه داشت و دیگر سنگ‌هایی را که به شکل بت ساخته شده بود دور ریخت.[نیازمند منبع] حجرالاسود در جریان تخریب کعبه، که ۵ سال پیش از بعثت صورت گرفت، در فاصله‌ای دور از مسجد واقع شد. در زمان نصب آن به جای خود، قریش به درگیری پرداختند، اما با درایت محمد، همه قریش در فضیلت آن سهیم شدند و عاقبت به دست خود او نصب گردید. به مرور زمان و در اثر تحولات، از حجم نخستین این سنگ کاسته شد و حتی به چند پاره تقسیم شد که آخرین بار قسمت‌های آن را به هم وصل کردند و آن را در محفظه‌ای نقره‌ای قرار دادند. در حال حاضر تنها به آن اندازه که برای بوسیدن و سلام‌دادن لازم است، جای گذاشته‌اند.

در سال ۳۱۷ (قمری) یکی از فرقه‌های منسوب به اسماعیلیان به نام «قرامطه»، حجرالاسود را از کنار کعبه برداشت و به احساء (منطقه‌ای در شرق عربستان سعودی) برد. این گروه به مدت ۲۲ سال (چهار روز کم‌تر) تا سال ۳۳۹ (قمری) سنگ را در آنجا نگاه داشتند و سپس در عید قربان همین سال، آن را به جای نخست بازگرداندند.[۱۴] پس از آن، طی سال‌های پیاپی، حجرالاسود به طور عمد یا غیرعمد از جای خود کنده شد و هر بار اجزایی از آن خرد و جدا گردید. هر بار این اجزاء به هم چسبانده شد و همان‌گونه که گذشت، اکنون مجموعه آن در هاله‌ای از نقره قرار داده شده‌است. گفتنی است حجرالاسود آغاز و پایان طواف است و برابر آن، سنگ سیاهی روی زمین (تا انتهای مسجد) کشیده شده‌است. چراغی سبز رنگ نیز بر دیوار مسجد برابر حجرالاسود نصب شده تا راهنمای طواف کنندگان باشد