غذاهای مفید و مضر برای کلیه ها

4803699510673582195

وظایف کلیه : یکی از مهمترین دستگاه گوارش که به شکل لوبیا هستند که در بدن انسان نزدیک لگن خاصره ، در طرفین ستون فقرات جا دارند و وظیفه ی آن ها جداکردن ادرار است که به وسیله ی لوله ی ناقل آن از کلیه وارد مثانه می گردد و از‌ آنجا دفع می شود.
هر کدام از آنها دارای هشتصد تا یک میلیون و دویست هزار نفرون است . هر یک از این نفرون ها کار یک فیلتر دقیق را انجام می دهند. کلیه در هر ساعت حدود ۳۰ لیتر خون را تصفیه و مواد مضر آن را دفع می کند و بقیه ی مواد مفید را برای جذب دوباره آماده می کند تا بدن انسان دچار سستی و ضعف و مسمومیت نشود.
یکی دیگر از مهم ترین کارهای کلیه ترشح دو آنزیم است یکی به نام رنین و دیگری به نام اریتروپوئتین . رنین فشار خون را زیاد می کند و به تصفیه ی آن نیز کمک می کند و آنزیم اریتروپو ئتین نیز یک کار فوق العاده حیاتی در بدن انسان انجام می دهد به گونه ای که اگر ترشح نشود و یا کم ترشح شود ، انسان دچار کم خونی حاد می شود و سلول های مغز استخوان از فعالیت باز می ایستند . سلول های مادر در مغز استخوان زمانی فعال می شوند و شروع به ساختن گلبول قرمز و پلاکت می کنند که این آنزیم حیاتی به آن ها برسد .
مهم ترین مشکل بیماران کلیوی کم خونی و کمبود گلبول قرمز است زیرا عمر گلبول های قرمز خون در انسان ۱۲۰ روز است و پس از آن گلبول های قرمز جدید جایگزین گلبول های قبلی می شود. افرادی که دچار ناراحتی های کلیوی هستند با کمبود آنزیمی که توسط الکترولیت ها فعالیت و اکنش های مختلف برای متابولیسم سلولی را تضمین می کنند مواجه اند و دچار کم خونی می شوند معمولاً این افراد دارای رنگ و روی پریده و صورتی پف آلود و همیشه دچار ضعف شدید و سرگیجه و کم اشتهایی هستند .
ترشح آنزیم اریتروپوئتین که موجب فعال شدن مغز استخوان می شود و در نهایت خون سازی صورت می گیرد ، علاوه بر این سموم موجود در خون آنان نیز توسط کلیه ها دفع می گردند و همین دو عامل نشان می دهد که افرادی که دارای کلیه ی سالم هستند ، از نشاط خاصی برخوردارند . با پیوند کلیه گرچه احتمال زنده ماندن بسیار بسیار بیشتر از دیالیز خواهد بود اما داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن کلیه پیوندی به بیمار داده می شود ، دارای عوارض جانبی بسیار زیادی هستند.

سلامتی کلیه ها

مواد غذایی مفید برای کلیه ها

 غذاهایی که کلیه را همیشه سالم وشاداب وبا طراوت نگه می دارد عبارتند از :
آب  -البته همراه با غذا نباید مصرف شود ( حداقل ۸ ـ ۶ لیوان در روز ) سیب درختی ، کاهو ، خیار ، مغز بادام خام ، لیمو ترش تازه ، روغن زیتون ، انجیر ، برگه زردآلو ، جوانه ی گندم و عسل . ( میوه جات ذکر شده باید به طور کامل و همراه با پوست و دانه های آن ها خورده شوند ) آلبالو- فلوس-  عرق خار شتر – خارخاسک- سبزیجات – تحرک و پیاده روی- نان جو- آش جو- تلبینه
مواد غذایی مضر برای کلیه ها : چای فوق العاده برای کلیه مضر است و علت آن تحریک بیش از حد سلول های اپی تلیال کلیه و در نتیجه وادار کردن آن به کار مداوم و طاقت فرساست ، سرخ کردنی ها ، ادویه جات تند ، شیرینی جات قنادی ، غذاهای ساندویچی و نوشیدن مایعات همراه با غذا ، نوشابه ، آب یخ به خصوص در زمانی که بدن انسان عرق کرده است ، ترشی جات سرکه ای بازار، شور ، نمک زیاد ، غذاهای چرب و پرحجم ، نان خامه ای ، ماست ، گوشت اردک ، غذاهای خارج از منزل ، به ویژه غذای طبخ شده در ساندویچ فروشی ها مانند پیتزا ، سوسیس ، کالباس و انواع سس و مواد تند و تیز .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.